© Viestintätoimisto VCA Oy

info@vca.fi   |   Punavuorenkatu 2 A 3, 00120 Helsinki   |   Rekisteriseloste

  • Facebook Basic Black
  • Black LinkedIn Icon
Blogi

Hyvä asiakassuhde vaatii enemmän kuin viestinnän osaamisen

4.3.2019

Viestintätoimisto VCA Oy sijoittui Taloustutkimuksen mielikuvatutkimuksessa TOP-10 -ryhmään. Kiitämme meitä positiivisesti arvioineita asiakkaitamme sekä muita yrityksiä ja haluamme edelleen kehittyä yhä paremmaksi kumppaniksi.

 

Valssiin tarvitaan aina kaksi. On eri asia olla hyvä viestintätoimisto, kuin luoda asiakkaankin silmissä optimaalisesti toimiva ja kestävä asiakassuhde. Hyvän kumppanin määrittely on tehtävä asiakkaan silmin, ei omaan napaan tuijottaen. Seuraavat asiat ovat olleet asiakkaillemme tärkeitä.

 

Kuva: Panumas Yanuthai / Shutterstock.com

 

Aktiivisuus

 

Varmin tapa saada asiakassuhde kuihtumaan on sortua passiivisuuteen. Asiakas odottaa haastamista, ulkopuolista näkemystä, muistuttelua, yhteydenpitoa, tuoreita ideoita – vaikkapa sitten vain hylätäkseen ne.

 

Varman päälle pelaaminen ja entiseen turvalliselta tuntuvaan malliin nojautuva samaa rataa rullaava tekeminen, laadukaskin, on asiakassuhteen kuolemanloukku.

 

On luotava uutta, monasti vanhan rinnalle rakentaen. Tätä puoltaa se, että asiakkaan strategioiden tarkasteluväli käy yhä lyhyemmäksi. Lisäksi esimerkiksi visuaalisen viestinnän merkityksen kasvu, viestinnän kanavamyllerrys sekä printin ja digitaalisen maailman synergia antavat kehitystyöhön perustellun lähtökohdan.

 

Kykyyn luoda uutta vaikuttaa keskeisesti se, että asiakassuhteen hoitamisen tukena on monipuolista osaamista ja että asiakassuhde ei henkilöidy yhteen ihmiseen. On tärkeää, että asiakassuhdetta rakentavat heti alusta alkaen todelliset tekijät, myyntipuheet ja tekeminen eivät saa olla ristiriidassa.

 

Asiakassuhteella ja siinä tapahtuvalla tekemisellä pitää olla lyhyen ja pidemmän tähtäimen kehitystavoitteet ja saavutukset on käytävä selkeästi yhdessä läpi.

 

Ajassa eläminen

 

Palvellakseen asiakasta hyvin viestintätoimiston on elettävä ajassa ja asiakkaan tulevaisuudessa. Sen on oltava tuntosarvet herkkinä ja ymmärrettävä sekä viestinnän kentän että asiakkaan toimintaympäristön kehitys.

 

Koemme, että kansainvälisellä verkottumisellamme ja kuulumisellamme Public Relations Network, PRN -verkostoon on tässä tärkeä merkitys. Tärkeintä ei ole verkoston tuoma liiketoiminta, vaan se, että kollegat 27 maasta ovat valtava tietovaranto.

Vaikka viestinnän muutokset eivät välttämättä näy asiakkaan liiketoiminnassa välittömästi, ne on ymmärrettävä ja niiden vaikutuksia on kyettävä pohtimaan ja ennakoimaan asiakkaan kanssa.

 

Tuloksellisuus

 

Viestinnältä odotetaan tuloksia, olipa kyse mistä viestinnän osa-alueesta tahansa. Siksi on tunnistettava tekijät, jotka mahdollistavat hyvän tuloksen tekemisen, liittyivätpä ne osaamiseen, henkilösuhteisiin tai tekniikkaan.

 

Joillain alueilla tulokset on helpompi näyttää toteen kuin toisilla. Jossain tulokset näkyvät suoraan, jossain välillisesti. Siksi onnistumisten mittareiden kehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa on tärkeää.

 

Haluttujen tulosten saavuttamisen ja onnistumisen eteen on tehtävä kaikkensa ja vielä vähän päälle.

 

Asiakkaan tunteminen

 

Hyvän yhteistyön edellytys on asiakkaan liiketoiminnan, organisaation ja yrityskulttuurin tunteminen. Miten voi kyseenalaistaa, ellei tiedä mitä haastaa.

Hyvä asiakassuhde paranee kuin viini vanhetessaan. Samalla paranee tekemisen hyötysuhde. Asiakas pystyy käyttämään viestintätoimiston osaamista koko ajan tehokkaammin hyväkseen ja saa laadukkaampia ratkaisuehdotuksia.

 

Monipuolisuus

 

Asiakkaalle monipuolinen osaaminen on tärkeää. Sekä viestien muodon kehittyminen että viestinnän kanavien monipuolistuminen on vienyt kehityksen tähän. Ajatellaanpa vain visuaalisen viestinnän vaatimaa osaamista.

 

Asiakkaalla voi tietty viestinnän osa olla hyvin hallussa, mutta osaamisvajetta toisella alueella. Silloin on oltava palvelukykyinen. Asiakassuhdetta ei kannata rakentaa yhden säikeen varaan, ei henkilö- eikä osaamisaluetasolla.

 

Toimistoissa on eri alojen osaajia, siksi asiakaskontaktien on hyvä olla monipuolisia. Näin asiakas huomaa monipuolisuuden ja lahjakkuuden, jota taustalta löytyy. Siis paras asiantuntija peliin.

 

Nopeus

 

Onko toimistolla ja asiakkaalla sama käsitys siitä, mikä on ”nopea” tai mitä tarkoittaa ”ei ihan hengenhätää”. Aikatauluista on pidettävä kiinni, toiminta organisoitava hyvin ja yhteydenottoihin reagoitava nopeasti. Ylipäätään on toimittava nopeammin kuin asiakas odottaa.

 

Ennättääkö toimisto toimia siten, että pullonkauloja ei muodostu, ei sisäisesti eikä asiakkaan näkökulmasta. Pystytäänkö kiireellisiin toimeksiantoihin reagoimaan – usein juuri palvelukyky ”saako tämän huomiseksi” toimeksiannoissa jättää asiakkaalle kaikkein myönteisimmän muistijäljen.

 

 

Jukka Aarnio

Toimitusjohtaja, partneri

Please reload

Hyvä asiakassuhde vaatii enemmän kuin viestinnän osaamisen

4.3.2019

1/3
Please reload

Viimeisimmät uutiset
Please reload

Archive
Please reload